Czujniki ciśnienia w instalacjach LPG

Instalacje samochodowe LPG to obecnie skomplikowane systemy, składające się z wielu zaawansowanych technologicznie elementów. Jednym z nich jest czujnik ciśnienia gazu. Co to takiego i jaką rolę spełnia? Sprawdź i dowiedz się, jak rozpoznać awarię.

Co to jest czujnik ciśnienia gazu w LPG?

Czujnik ciśnienia w instalacji LPG to jeden z podstawowych komponentów, bez którego nie jest możliwe działanie autogazu. Dlaczego? Jego podstawowym zadaniem jest wyznaczenie optymalnej dawki gazu, która ma trafić do silnika samochodu. Czujnik śledzi więc parametry gazu, takie jak ciśnienie i temperatura. Na podstawie jego wskazań jednostka sterująca instalacją wyznacza ilość paliwa, która jest niezbędna przy określonych warunkach pracy silnika. Czujnik gazu LPG może też odciąć zasilanie gazowe i przełączyć je na benzynę. Może tak się zdarzyć w następujących sytuacjach:

  • w zbiorniku skończyło się paliwo gazowe,
  • doszło do awarii reduktora, w wyniku której temperatura mieszanki jest zbyt niska,
  • ciśnienie gazu jest za małe,
  • doszło do rozszczelnienia instalacji gazowej.

Czujnik gazu jest więc ważnym elementem instalacji LPG, który nie tylko umożliwia ustalenie prawidłowej dawki paliwa, ale czuwa także nad Twoim bezpieczeństwem.

Rodzaje czujników ciśnienia gazu

Sposób pomiaru parametrów gazu może być różny w zależności od rodzaju czujnika. Z jakimi typami czujników ciśnienia gazu możesz się spotkać?

  • czujniki ciśnienia bezwzględnego – mierzą ciśnienie gazu w odniesieniu do próżni,
  • czujniki ciśnienia różnicowego – określają ciśnienie gazu względem ciśnienia panującego w kolektorze dolotowym.

Z czujnikami ciśnienia gazu jest powiązany również czujnik MAP. Jest to czujnik instalowany w kolektorze dolotowym, który monitoruje obciążenie silnika. Miarą obciążenia może być czas wtrysku benzyny lub ciśnienie w kolektorze dolotowym (bądź każdy z tych parametrów). Bez czujnika gazu MAP mogłoby dojść do przeciążenia silnika, dlatego jest montowany w większość aut z instalacją LPG.

Jak rozpoznać awarię czujnika ciśnienia gazu?

Nigdy nie należy bagatelizować jakichkolwiek usterek w instalacji LPG. Dotyczy to również czujników ciśnienia gazu, które stosunkowo często ulegają awariom. Jak je rozpoznać? Alarmujące sygnały to przede wszystkim:

  • niezamierzane przełączanie silnika z LPG na benzynę,
  • szarpanie jednostki napędowej po przełączeniu na zasilanie gazowe,
  • samoistne przełączanie na zasilanie benzynowe,
  • nieuzasadnione miganie diod na przełączniku gaz-benzyna,
  • kłopoty z przełączaniem na zasilanie LPG.

Czujnik jest dość delikatnym elementem instalacji. Może zostać uszkodzony przez m.in. wysoką temperaturę panującą w komorze silnika. Naprawa czujnika zazwyczaj nie jest możliwa lub po prostu się nie opłaca. Istnieje więc spore prawdopodobieństwo, że po uszkodzeniu będzie trzeba kupić nowy.

Co zrobić w przypadku podejrzenia awarii czujnika ciśnienia gazu?

Czujniki ciśnienia w instalacjach LPG to specjalistyczne komponenty, które najlepiej powierzyć opiece fachowców. W przypadku podejrzenia awarii lub zauważenia jakichkolwiek nieprawidłowości należy zgłosić się do serwisu autogaz. Trzeba także pamiętać o regularnych kontrolach oraz montażu wyłącznie w autoryzowanych serwisach. Przykład? STAG to największa w Polsce marka z segmentu instalacji gazowych, która produkuje instalacje LPG od ponad 30 lat. Rozbudowana sieć serwisowa oraz wysoka jakość komponentów dają pewność, że nie tylko czujnik ciśnienia gazu, ale cała instalacja w Twoim aucie będą działać wydajnie i bezawaryjnie.