Wady podjęcia działalności metodą franczyzy

Franczyza to płatne prawo do otwarcia działalności gospodarczej pod patronatem dobrze znanego znaku towarowego (marki), z wykorzystaniem jego zasad, technologii i sposobu prowadzenia działalności.

Wady franczyzy

W obecnym świecie nie ma nic idealnego, zwłaszcza jeśli mowa jest o biznesie, gdzie często trzeba iść na kompromis. Tak więc praca franczyzowa ma również swoje wady, takie jak:

Wysokie koszty

Aby podjąć pracę w takim modelu ja franczyza trzeba będzie zapłacić. Czasami sumy mogą być znaczne, zwłaszcza jeśli chodzi o wyłączną możliwość pracy pod nazwą określonej marki w danym mieście lub regionie. Oprócz jednorazowej płatności istnieje również potrzeba miesięcznych opłat licencyjnych.

Ograniczenia i standardy

Podpisując umowę, franczyzobiorca zobowiązuje się do spełnienia określonych wymagań, których lista jest ustalana przez właściciela marki. Na przykład w przypadku placówek gastronomicznych może to być zakup lub wynajem lokali w wyznaczonych miejscach i powierzchnia nie mniejsza niż określony wskaźnik. Czasami wymagania te są bardzo trudne, jeśli chodzi o pracę nad jasnym modelem jak na przykład : McDonald's.

Ryzyko reputacyjne

Korzyść związana z reputacją marki może stać się problemem. Chodzi o sytuacje, w których pojawiają się trudności z założycielem marki. Nie najprzyjemniejszą cechą działalności franczyzowej jest to, że jeśli reputacja franczyzodawcy ucierpi, negatywne konsekwencje z pewnością również obejmą franczyzobiorcę.

Właściciel sieci upadłościowej

Zdarza się i na to nikt nie może się przygotować. Jeśli właściciel franczyzy zdecyduje się zamknąć swoją sieć, to franczyzobiorca będzie musiał zacząć budować markę od podstaw. Praca nie musi się kończyć, ale trzeba będzie zmienić nazwę. Dobrze, jeżeli do tego czasu przedsiębiorca ma już ugruntowaną bazę lojalnych klientów, to na pewno złagodzi ewentualne negatywne konsekwencje.

Jak widać, pomimo zalet takiej organizacji biznesowej ja franczyza, nie można się obyć bez ryzyka. I to należy wziąć pod uwagę, jeśli myśli się o pracy w ramach systemu franczyzy.

Dla kogo jest franczyza?

Przede wszystkim dla tych, którzy nie chcą zaczynać od zera i chcą ubezpieczyć się, otrzymując wsparcie z zasobów informacyjnych franczyzodawcy. Promowanie marki będzie wymagało minimum wysiłku, ponieważ w większości przypadków zostało to już zrobione. Jednocześnie trzeba będzie poświęcić trochę niezależności i zapłacić część obrotów, nawet w przypadku nierentownej działalności komercyjnej. A zakres realizacji pomysłów tutaj nie jest taki sam jak w niezależnej firmie.