UM Głogów: O estakadzie kolejowej

2 min czytania

W 2013 roku, poprzez wycinkę drzew i zarośli, odsłonięto estakadę kolejową zabytkowy
wiadukt nad torami kolejowymi biegnącej wzdłuż Odry pod ul. Nadodrzańską w okolicach
mostu drogowego. Usunięcie roślinności sprawiło, że wspomniane miejsce stało się ładniejsze i bardziej bezpieczne. Sporą rolę odegrały tu również czynniki turystyczne. Wjeżdżający od północy do Głogowa mają okazję podziwiać odsłoniętą estakadę wraz z widokiem na powstały w kolejnych latach bulwar oraz Stare Miasto.

Budowa stalowego mostu drogowego im. Paula von Hindenburga na Odrze w 1917 roku
spowodowała potrzebę zmian komunikacyjnych ze względu na linię kolejową, przecinającą
się z drogą. W tym samym czasie pojawiła się również koncepcja położenia drugiej nitki
kolejowego traktu. Stąd też, ówczesne władze, na czele z architektem miejskim Eugenem
Griesingerem, podjęły się realizacji ambitnego zadania obniżenia torów oraz wybudowania na długości ok. 300 metrów betonowej estakady osłaniającej jedną nitkę kolejową, gdzie most drogowy znajdowałby się mniej więcej na jej środku. Na szczycie budowli wytyczono też nową ulicę Uferstrasse (obecnie Nadodrzańska). Inwestycję realizowano w latach 1926-1930.

Estakada, po jej remoncie już po II wojnie światowej, służy do dziś. Składa się z ciągu łuków
opartych na filarach (arkad). Posiada zdobienia w postaci gzymsu motyw ornamentalny w
kształcie pasa złożonego z wystających, prostopadłościennych elementów. Wzdłuż budowli
biegnie betonowy chodnik komunikacyjny, odgrodzony ścianką betonową do którego
przytwierdzone są żeliwne słupki, stanowiące element balustrady, której fragment w ostatnich latach został częściowo rozebrany. Jej wartość podwyższa unikatowość w skali kraju.

Obiekt znajduje się w ścisłej strefie ochrony konserwatorskiej A” i od 1958 roku wpisany jest do rejestru zabytków.

Konstrukcja z każdym rokiem ulega stopniowej degradacji z różnych powodów: m.in.
poprzez podmywanie brzegu pobliską rzeką, ponadto widoczna jest również działalność
wandali, którzy nie oszczędzają tego miejsca. Dodatkowo, z uwagi na zły stan techniczny
estakady, na przełomie wieków zamknięto fragment ul. Nadbrzeżnej od strony Zamku Książąt Głogowskich a remont tego fragmentu planuje się już od kilkunastu lat.

Wyjście z cienia” estakady oraz powstanie bulwaru nadodrzańskiego to, miejmy nadzieję, początek drogi ku jakże potrzebnemu remontowi, o co usilnie zabiegają władze miejskie.

Tekst: Dariusz Andrzej Czaja

Zdjęcia: D. Czaja, M. Dytwińska-Gawrońska

Podziel się tym wpisem:

Urząd Miejski w Głogowie,

dglnews.pl/2023/10/20/o-estakadzie-kolejowej/

Autor: krystian