Jeszcze pół wieku temu pomiędzy ulicami Spółdzielczą, 1-go Maja i Jedności Robotniczej istniał prowizoryczny dworzec. Był on wielkim klepiskiem z obskurnym barakiem, a po ulewach zamieniał się w bagnisko pełne dziur, przez które trudno było dojść do przystanków. Dworcowy barak pełnił funkcję handlową, nosząc dumną nazwę Wiejskiego Domu Towarowego. W parterowym obiekcie mieściła się poczekalnia, początkowo bez kasy – bilety można było kupić jedynie u kierowcy.

Taka sytuacja trwała do 7 grudnia 1973 r., kiedy hucznie oddano do użytku dworzec z prawdziwego zdarzenia. Na czas budowy przystanki autobusowe przeniesione zostały w pobliże stacji PKP.

Nowy dworzec w mediach określany był jako jeden z najnowocześniejszych w Polsce, ustępując funkcjonalnością i nowatorskimi rozwiązaniami jedynie Tarnobrzegowi.

Przeszklony budynek, z wieloma elementami z aluminium był wówczas szczytem nowoczesności i obiektem marzeń wielu miast. Inwestycja kosztowała 13 mln zł. Kubatura budynku wynosiła 6 tys. m3, a dworzec mógł obsłużyć dziennie 14 tys. pasażerów (niektóre opracowania mówią o 20 tys.).

Wewnątrz znajdowało się kilka kas, informacja autobusowa, toalety, kiosk, kawiarenka, zaplecze socjalne dla kierowców, pomieszczenia biurowe oraz przestronna poczekalnia. Stała w niej wielka palma donicowa oraz pierwszy w Głogowie automat do gry zwany potocznie flipperem (jedna gra kosztowała 2 zł).

Dopełnieniem szczęścia było dobudowanie w pobliżu myjni autobusowej. Powstanie nowego dworca było w tamtych latach koniecznością. Szybki rozwój przemysłowy miasta i regionu powodował znaczne zwiększenie ruchu pasażerskiego. W 1965 r. głogowski PKS dysponował 52 autokarami. W tym też roku przewieziono prawie 3 mln osób. Dziesięć lat później do dyspozycji PKS miał już 176 autobusów, które przewiozły 15,5 mln pasażerów.

W latach 70. PKS Głogów pod względem liczby pasażerów zajmował drugie miejsce w województwie zielonogórskim. Kolejna wielka zmiana nastąpiła już w XXI w.

W miejsce wysłużonego dworca w 2006 r. powstała Galeria Dworcowa. Od tej pory obiekt pełni nie tylko funkcje związane z komunikacją autobusową, ale także handlową i usługową.

FOTO: Muzeum w Głogowie, Tygodnik Głogowski, Głogów w PRL, Polska-org, Głogowskie Forum Historyczne, R. Sanojca, A. Wiśniewski, K. Zawicki

Podziel się tym wpisem: