Zakupy online są obecnie stałym elementem codzienności. Według raportu „E-Commerce w Polsce 2022” 75% internautów kupuje w polskich sklepach online, a 32% w zagranicznych . Oczywiście, prostota, z jaką można zamówić coś w sieci, ekspresowa dostawa, brak kolejek i przede wszystkim atrakcyjna cena, kuszą każdego z nas!
Koniec i początek roku to czas wielkich wyprzedaży i wyjątkowych okazji. Black Friday, Cyber Monday – to określenia, które kojarzy większość osób. Przyjęło się, że w ostatni piątek listopada zaczyna się sezon przecen i promocji na całą masę artykułów. Po bardzo korzystnej cenie można kupić praktycznie wszystko: elektronikę, sprzęty domowe, obuwie i odzież, przedmioty użytku codziennego. Tym bardziej jest to atrakcyjne, jeśli możemy zamówić pożądane produkty bez potrzeby wychodzenia z domu.
Co wystarczy zrobić? Wyszukać w internecie interesujący nas produkt, zamówić go i za kilka dni (w zależności od wybranej metody dostawy) może być już u naszych drzwi. Wszystko to wydaje się proste i bezproblemowe. Czy jednak bezpieczne?
Z roku na rok rośnie liczba fałszywych sklepów internetowych. Według danych CERT Polska, w 2022 roku odnotowano o 34% więcej tego typu zagrożeń w porównaniu do 2021 roku
[1]
. Dodatkowo, oszuści działają także na znanych i sprawdzonych portalach sprzedażowych próbując np. pod pretekstem chęci kupna wystawionego przez użytkownika przedmiotu czy sprzedaży produktów pozyskać dane, które następnie są wykorzystywane do kradzieży środków finansowych.Zakupy online – na co zwracać uwagę?
Zanim zdecydujemy się na zakupy, kuszeni niską ceną czy dostępnością towarów, na których nam wyjątkowo zależy, powinniśmy sprawdzić sklep online, w którym zamierzamy nabyć interesujące nas przedmioty. Zwłaszcza, jeśli będziemy robić w nim zakupy po raz pierwszy.
Przed zakupami sprawdź, czy sklep ma:
opinie w internecie (liczba opinii i czas, w jakim zostały dodane są bardzo ważne – sprawdź czy nie ma skrajnych komentarzy dotyczących sklepu oraz czy wszystkie oceny nie zostały wystawione w jednym czasie),
poprawny pasek adresu strony (na szczególną uwagę zasługuje adres internetowy sklepu, czy nie zawiera błędów, literówek, innych znaków),
telefon kontaktowy i adres stacjonarny (każdy sklep internetowy powinien mieć udostępniony na stronie telefon kontaktowy oraz adres siedziby),
dostępne na stronie popularne metody płatności (jeśli sklep nie oferuje dobrze znanych metod płatności lub płatności przy odbiorze to znak, że mogliśmy trafić na fałszywy panel sprzedażowy).
Pamiętajmy, jeśli podczas zakupów online coś wzbudzi naszą niepewność – zrezygnujmy z zakupu.
Mówiąc o zakupach internetowych nie można pominąć bardzo ważnego aspektu, o którym każdy z nas powinien pamiętać. Jest to temat związany z płatnościami bezgotówkowymi. Jak dobrze wiemy, możliwość zlecenia przelewu przez internet, opłaty za zakupy kartą lub poprzez aplikację to kolejne ułatwienie, z którego możemy korzystać każdego dnia. Szybkość, a przede wszystkim wygoda dokonywania opłat bez wizyt w placówkach bankowych czy korzystania z bankomatów to niewątpliwe zalety tego typu transakcji. Opcji jest wiele: płatności online zlecana za pośrednictwem bramek internetowych, e-portfele, karty płatnicze czy płatności mobilne. To wszystko pozostaje do naszej dyspozycji. Każda z metod ma swoje zalety, jednak pamiętajmy o jednym. Nieważne jaką formę wybierzemy, zawsze zachowujmy zdrowy rozsądek żeby nasze zakupy były bezpieczne.
Więcej na temat bezpiecznych płatności znajdziecie w materiałach kampanii Państwowego Instytutu Badawczego NASK realizowanej we współpracy z CSIRT KNF i Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości:
https://bezpiecznymiesiac.pl/bm/aktualnosci/1156,Jak-zadbac-o-bezpieczenstwo-platnosci-bezgotowkowych-Zapoznaj-sie-z-poradami-prz.html
.[1]
Poradnik CERT Polska 2022/2023, Jak bezpiecznie kupować w internecie:https://cert.pl/falszywe-sklepy/
(Źródło:CBŚP)